Zanim napiszę o myślach zaradczych, najpierw muszę wspomnieć o myślach wyzwalających, czyli takich, które powodują emocjonalny ból i cierpienie. Należą do nich wszelkie stwierdzenia samokrytyczne. Jakimś cudem potrafią z łatwością pojawiać się w naszych głowach znienacka wprowadzając nas w stan smutku, złości i lęku .

Biczowałaś się kiedykolwiek myślami typu: jestem do niczego, nic mi nie wychodzi, do niczego się nie nadaję, wszystko robię źle, ze mną jest coś nie tak, nie zasługuję na szczęście, nie poradzę sobie, już nic dobrego mnie nie spotka, cały świat odwrócił się przeciwko mnie, najwyraźniej szczęśliwe życie nie jest mi pisane, itd.?

TEGO TYPU MYŚLI SKUTECZNIE UTRUDNIAJĄ NAM ŻYCIE, SPRAWIAJĄ, ŻE CZUJEMY SIĘ ŹLE, BLOKUJĄ NAS, ODBIERAJĄ ODWAGĘ DO DZIAŁANIA, PODCINAJĄ NAM SKRZYDŁA

Sposobem na myśli wyzwalające są myśli zaradcze, czyli stwierdzenia, które przypominają o naszej sile, sukcesach oraz obiektywnej prawdzie.

MYŚLI ZARADCZE

Każdy popełnia błędy. Nikt nie jest idealny.

Ta sytuacja nie będzie trwać wiecznie.

To minie.

Moje uczucia są jak fale – przypływają i odpływają.

Mogę odczuwać niepokój, a mimo to radzić sobie z sytuacją.

Jestem na tyle silna, że poradzę sobie.

To tylko uczucia – w końcu przeminą.

Już nie jedno przeszłam – dam radę i tym razem.

To okazja, żeby się wzmocnić.

Moje myśli nie będą mnie kontrolować.

To ja mam władzę nad własnymi myślami.

Nie grozi mi teraz żadne niebezpieczeństwo.

I co z tego?

 

Zmiana przekonań, myśli, założeń i interpretacji ma związek ze zmianą reakcji emocjonalnych. To, w jaki sposób interpretujemy dane zdarzenie wpływa na nasze emocje. Tak naprawdę samo zdarzenie ma niewielkie znaczenie, tylko sposób, w jaki o nim myślimy.

 

METODA SZEŚCIU KROKÓW
Marsha Linehana pozwalająca ocenić, czy dane emocje są adekwatne do danej sytuacji

  1. JAKĄ EMOCJĘ CHCĘ ZMIENIĆ?
    Czuję strach i poczucie winy.
  2. JAKIE ZDARZENIE POBUDZIŁO TĘ EMOCJĘ?
    Zapomniałam przygotować raport na dzisiejsze spotkanie w pracy.
  3. JAKIE SĄ MOJĘ MYŚLI? JAK TO INTERPRETUJĘ? CO SOBIE ZAKŁĄDAM?
    Dałam plamy. Jak mogłam o tym zapomnieć? Przecież do tej pory byłam sumiennym, dokładnym i dobrze zorganizowanym pracownikiem. Pierwszy raz coś takiego mi się zdarzyło.
  4. CZY ZAKŁADAM ZAGROŻENIE?
    Zwolnią mnie za to? Jakie jest prawdopodobieństwo, że mnie za to zwolnią? Właściwie, biorąc pod uwagę moje dotychczasowe zaangażowanie w pracę, ryzyko jest niewielkie.
  5. CO JEST KATASTROFĄ?
    Jeśli mnie zwolnią? Co to będzie? Ale może wcale nie byłoby tak źle – przecież mam duże doświadczenie i powinnam znaleźć nową pracę z łatwością. Dam sobie radę!
  6. CZY MOJA EMOCJA PASUJE DO SYTUACJI I OKOLICZNOŚCI?
    Nie powinnam pozwolić strachowi zapanować nade mną – on jest mało adekwatny do tej sytuacji. Nie powinnam się bać. Co do poczucia winy – to uczucie jest jak najbardziej adekwatne do sytuacji, bo przecież o czymś zapomniałam.

Kiedy emocje nie są adekwatne do faktów, warto zastosować tak zwane przeciwstawne działania. Oto kilka przykładów:

SMUTEK

Typowe zachowania: izolowanie się/ rezygnacja/ spuszczanie głowy/ milczenie/ unikanie

Działania przeciwne: wyprostowanie się/ postawienie sobie celu/ zaangażowanie się/ bycie aktywnym/ zrobienie czegoś przyjemnego

GNIEW

Typowe zachowania: krzyk/ krzywdzenie innych/ zaciskanie pięści/ obrażanie się/ atakowanie/ krytykowanie

Działania przeciwstawne: głęboki oddech/ zrobienie sobie przerwy/ rozluźnienie rąk/ wyciszenie głosu/ odwrócenie uwagi

STRACH

Typowe zachowania: skulenie ramion/ ucieczka/ spuszczenie głowy

Działania przeciwstawne: wyprostowanie się/ podniesienie głowy/ dodanie sobie odwagi/ stawienie czoła zadaniu

POCZUCIE WINY

Typowe zachowania: karanie siebie/ krytykowanie siebie/ samobiczowanie/ zamknięcie się w sobie/ ukrywanie swoich wad

Działania przeciwstawne: jeżeli poczucie winy jest uzasadnione: okazanie skruchy/ zadośćuczynienie; jeżeli poczucie winy nie jest uzasadnione: bycie szczerym/ ujawnienie swoich wad/ dodanie sobie otuchy

Możesz przewidzieć swoje emocje i dzięki temu przewidzieć swoje zachowania.

 

Zdjęcie:  Edyta Truszkowska/ Fotograf

PODZIEL SIĘ ZE ZNAJOMYMI

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Instagram

  • Jutro świętujemy... Marzenie o torcie w kształcie hamburgera z siedzącą na nim muchą zostało właśnie spełnione... #torturodzinowy #torturodzinowy🎁🎂🎉 #birthdaycake #urodziny #birthday #mamaisyn #synek #instamatki #instamatka
  • Cudnie być Mamą! #instamama #instamatki #instamatka #instafamily #instafamilia #dzienmatki #matkapolka #mamaisyn #mamaisynek #synekmamusi #mamaicorka
  • Muzeum Egipskie w Berlinie z jedną z największych w Europie kolekcją zabytków starożytnego Egiptu. Nie trzeba jechać do Egiptu żeby zobaczyć prawdziwe mumie, tajemnicze sarkofagi i inne zabytki z czasów faraonów. #instamama #instamatki #instamatka #matkapolka #mamaisyn #mamaicorka #instarodzice #instarodzina #rodzina #rodzice #muzeum #berlin
  • Jesteście zadowolone ze swoich mężów? Bo ja bardzo :) Dzisiaj, w ramach przypomnienia tego, na co każda z nas zasługuje, zapraszam Was do przeczytania nowego wpisu "10 rzeczy, których potrzebuje od swojego męża każda kobieta, by być szczęśliwą". Link w BIO #instamatki #instamama #instamamy #instamatka #matkapolka #kobietabyc #instakobieta #instakobiety #kobieta #woman #wife #żona #żonka #mąż #mążiżona #maz #małżeństwo #married #blogujacamama #mamablog #mamablogger #nowywpis #nowywpisnablogu

Obserwuj mnie!