Jesteśmy świadkami porażki ludzkiej woli za każdym razem, gdy solidne postanowienia noworoczne rozwiewają się bez śladu jeszcze przed końcem stycznia. Jak możemy wytłumaczyć, w jakich okolicznościach i dlaczego wysiłki naszej woli oraz próby panowania nad sobą kończą się powodzeniem lub porażką?

PROWADZONE PRZEZ KILKADZIESIĄT LAT BADANIA POKAZAŁY,
ŻE ZDOLNOŚĆ DO SAMOKONTROLI W PIERWSZYCH LATACH ŻYCIA
MA DONIOSŁE ZNACZENIE DLA TEGO,
JAK POTOCZĄ SIĘ DALSZE LOSY DANEJ OSOBY

Test Marshmallow stał się narzędziem służącym badaniu drogi wiodącej od powzięcia decyzji do zdolności wytrwania w postanowieniu i oparcia się pokusie.

Marshmallow to pianka wytwarzana z syropu kukurydzianego, żelatyny i wody.

Najprawdopodobniej wielu z Was słyszało już o tym eksperymencie. Odegrał on bowiem ważną rolę w psychologii.
Dzisiaj krótkie przypomnienie tematu oraz kilka filmików, które rozbawiają.

  • Późne lata sześćdziesiąte i początek lat siedemdziesiątych: profesor Uniwersytetu Stanford, Walter Mischel, zbiera grupę ponad 600 dzieci w wieku od 4 do 6 lat.
  • Każde dziecko zostaje zaproszone do wyciszonego pokój, a w nim: stolik z krzesełkiem, na stoliku dzwoneczek oraz talerzyk z jedną pianką.
  • Do dziecka podchodzi osoba dorosła i tłumaczy: jeśli posiedzisz na krzesełku przez 15 minut i wytrzymasz bez zjedzenia pianki, w nagrodę otrzymasz drugą piankę. Jeśli nie będziesz chciał wytrzymać tych 15 minut – zadzwoń dzwoneczkiem, a ja przyjdę i pozwolę tobie zjeść piankę. Wówczas jednak nie otrzymasz nagrody w postaci drugiej pianki. Osoba dorosła opuszcza pokój. Dziecko zostaje sam na sam z pianką.
  • I teraz zaczyna się najlepsze: obserwacja dzieci i ich reakcji.
  • Część maluchów podejmuje walkę z pokusą. Jedne zakrywają oczy, by nie patrzeć na piankę, inne się odwracają, by nie widzieć pokusy, niektóre kopią w stół lub pociągają za swoje włosy; bywa również, że bawią się pianką jak malutkim zwierzątkiem…
  • UWAGA: większa część dzieci po prostu zjada piankę (około2/3) zaraz po wyjściu osoby dorosłej z pokoju.
  • Z grupy dzieci, które spróbowały odczekać 15 minut, by dostać drugą piankę – zaledwie jedna trzecia wytrzymała do końca.
  • Około 20 lat później Walter Mischel przeprowadza kolejne badania na tych samych dzieciach. Naukowiec dochodzi do następującego wniosku: istnieje korelacja między wynikami uzyskanymi w dzieciństwie z testu Marshmallow a osiągnięciami w życiu dorosłym. Dzieci, które wykazały się samokontrolą odniosły w dorosłości sukcesy na polu zawodowym i osobistym.

Dzieci, które wykazują się większą samokontrolą
lepiej radzą sobie w relacjach społecznych,
a także lepiej radzą sobie na poziomie akademickim.

Na przestrzeni lat procedura badawcza Testu Marshmallow była dopracowywana prze wielu naukowców:

  • Okazało się, że czas odroczenia gratyfikacji (czy to będzie pięć czy piętnaście minut) nie ma dla przedszkolaków znaczenia. Dzieci są zbyt małe, aby zrozumieć takie różnice czasowe.
  • Znaczenie ma również rodzaj nagrody. Nie wszystkie dzieci lubią piankę marshmallow. Do badania zaczęto używać również innych łakoci (dzieci mogły wskazać smakołyk).

POTWIERDZONO, ŻE DZIECI, KTÓRE W TEŚCIE MARSHMALLOW
POTRAFIĄ DŁUŻEJ CZEKAĆ NA NAGRODĘ, JAKO NASTOLATKI:

w mniejszym stopniu ulegają pokusom, są mniej skłonne do rozpraszania się, są bardziej inteligentne, samodzielne i pewne siebie, w większym stopniu ufają własnej ocenie sytuacji, pod wpływem stresu nie tracą łatwo głowy, rzadziej wpadają w złość, częściej myślą o przyszłości, a kiedy są zmotywowane – bardziej wytrwale dążą do swoich celów.

POTWIERDZONO, ŻE DZIECI, KTÓRE W TEŚCIE MARSHMALLOW
POTRAFIĄ DŁUŻEJ CZEKAĆ NA NAGRODĘ, MIĘDZY 25 A 30 ROKIEM ŻYCIA:

są bardziej wytrwałe w dążeniu do odległych celów (i do ich osiągania), rzadziej sięgają po niebezpieczne używki, mogą się pochwalić lepszym wykształceniem, odznaczają się istotnie niższym wskaźnikiem masy ciała, są bardziej odporne i elastyczne w radzeniu sobie z problemami interpersonalnymi i z większym powodzeniem utrzymują swoje związki intymne.

JAKIE UMIEJĘTNOŚCI UMOŻLIWIAJĄ DZIECIOM SAMOKONTROLĘ?

  • przed rozpoczęciem oczekiwania przywołują przyjemne lub zabawne myśli/ wspomnienia
    (myślenie o nagrodzie sprawia, że dziecko niemal od razu po nią sięga/ dziecko powinno myśleć o czymś innym, ale przyjemnym);
  • gdy rzeczywista nagroda jest ukryta przed wzrokiem – dziecko jest w stanie wytrzymać niemal dziesięć razy dłużej niż w przypadku, gdy rzeczywista nagroda znajduje się w zasięgu wzroku (czyli rzeczywista nagroda powinna być ukryta);
  • fotografia przedstawiająca nagrodę (wizerunek obiektu pożądania, a nie rzeczywisty przedmiot) czynią oczekiwanie najłatwiejszym. „Przecież nie można zjeść obrazka”. Fotografia to chłodne przypomnienie o nagrodzie;
  • skupienie uwagi na chłodnych cechach nagrody (pianka jest mała, okrągła, biało-różowa, miękka, itp.) umożliwia czekanie na nagrodę bez trudu; skupienie uwagi na cechach gorących (czyli: pianka jest słodziutka i pyszna) sprawia, że dziecko chce dostać nagrodę od razu;
  • dziecko, które otrzyma przed dokonaniem wyboru pozytywną informację na swój temat (np.: pochwalisz dziecko za ładnie narysowany rysunek) wybierze odroczenie nagrody; trudno jest wyczekiwać nagrody, gdy odczuwamy trudne emocje: smutek, złość, itd. oraz gdy czujemy się źle.

ZNAJOMOŚĆ POWYŻSZYCH STRATEGII POMAGA W ODZYSKIWANIU SAMOKONTROLI ORAZ WOLNOŚCI OD OBEZWŁADNIAJĄCEGO WPŁYWU POKUS I NACISKÓW. TEGO MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ.

POSZERZENIE OWEJ WIEDZY POWINNO STAĆ SIĘ CELEM, DO KTÓREGO BĘDĄ DĄŻYĆ RODZICE I NAUCZYCIELE – CELEM WAŻNYM, A PRZY TYM STOSUNKOWO ŁATWYM DO OSIĄGNIĘCIA.

ZDOLNOŚĆ DO ODRACZANIA GRATYFIKACJI ZWIĘKSZA SIĘ Z WIEKIEM, PODOBNIE JAK ZAKRES STRATEGII, KTÓRE JĄ UMOŻLIWIAJĄ.

A oto filmiki przedstawiające dzieci poddane testowi Marshmallow w obecnych czasach:

Źródło: Walter Mischel „Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli”

Zdjęcia:  Edyta Truszkowska/ Fotograf

PODZIEL SIĘ ZE ZNAJOMYMI

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Instagram

  • KOBIETA JEST JAK TOREBKA Z HERBATĄ. NIE WIADOMO, JAK JEST MOCNA, DOPÓKI NIE ZNAJDZIE SIĘ W GORĄCEJ WODZIE - Eleonor Roosevel
#instamatki #instamama #instamatka #motywacja #wtorek #tuesday #martes #dobregodnia #kobieta #kobietasukcesu #success #successfulwomen #power
  • Mój największy motywator :) #instamatki #instamama #instamatka #matkapolka #mamaisyn #mamaisynek #mamaicorka #poniedziałek #monday #lunes #czaszdzieckiem #mamapsycholog
  • Też Was tak bardzo cieszy, gdy dziecko ma apetyt? 😂 #instamatki #instamama #instamatka #mamaisyn #synek #synekmamusi #rodzinka #familytime #italy #pasta #pastaitaliana #livigno
  • Dobrze się bawimy 😉⛷🚡❄️☀️❄️☀️🗻🏔🍕🍝 #instamama #instamatki #mama #matkapolka #czasdlarodziny #familytime #livigno #italy #włochy #narty #love #togetherforever #najlepszymążnaświecie

Obserwuj mnie!